U bent hier: Home / Documentatie / FAQ / Zijn enkel dieselwagens vervuilend?

Zijn enkel dieselwagens vervuilend?

Als we benzine- met dieselwagens vergelijken, is het zo  dat benzinewagens met directe injectie (DI) hogere aantallen ultrafijne deeltjes (UFP) uitstoten dan dieselwagens mét roetfilter. Tot september 2017 zal de EURO6-uitstootnorm voor UFP voor DI-benzinewagens 10 keer hoger liggen dan die voor dieselwagens (nl. 6 x 10^12 tegenover 6 x 10^11 deeltjes/km). Om de grens van 6 x 10^11 UFP-deeltjes te halen zal bij DI-benzinewagens een 'gasoline particulate filter' (GPF) moeten geïnstalleerd worden. De autosector heeft in 2014 de Europese regelgever kunnen overtuigen om de uitstootnorm voor DI-benzinewagens nog 3 jaar hoger te laten zijn in vergelijking met dieselwagens, om toe te laten DI-motoren technisch aan te passen zodat de strengere norm tegen september 2017 ook zonder GPF zou gehaald worden. Of het halen van de UFP-grens voor benzine DI's, ook in realistische rijomstandigheden, mogelijk is zonder GPF is echter twijfelachtig. Tot de norm niet gehaald wordt, kan men dus stellen dat ook DI-benzinewagens een belangrijke bron van UFP zijn, gezien ze meer deeltjes uitstoten dan dieselwagen uitgerust met een roetfilter. Op onderstaande figuur die de uitstoot van UFP-deeltjes voor DI-wagens en dieselvoertuigen met en zonder filter weergeeft, ziet u dit duidelijk.

Dus niet alleen dieselwagens produceren luchtvervuiling, ook benzinewagens en alle andere type wagens met een verbrandingsmotor (CNG, ...) stoten polluenten uit. Zelfs elektrische wagens zijn geen "zero emission" voertuigen: ook zij veroorzaken fijn stof door "niet-uitlaat" emissies, zoals door slijtage van de banden, het wegdek en de remmen. Daarenboven moet ook de duurzaamheid van de elektriciteit die nodig is om de batterijen van dergelijke wagens op te laden in acht genomen worden. De stikstofoxide (NOx) uitstoot is bij dieselwagens (ook de modernste) wel nog altijd een stuk hoger dan bij DI benzinewagens.

barplot particle emissions vehicles

DPF: diesel met filter, GDI: DI-benzine, non-DPF: diesel zonder filter

Bron figuur: http://www.aecc.eu/wp-content/uploads/2016/08/151027-IQPC-RDE-AECC-RDE-of-a-GPF-equipped-production-car_final.pdf, slide 3

Navigatie