"Autoloze zondag" : 21 september 2008

Sinds 1999 wordt jaarlijks op 22 september de Europese Car Free Day of de dag 'Zonder auto mobiel in de stad!' georganiseerd.

De autoloze zondag is het hoogtepunt van de week van de vervoering (van 16 tot 22 september). Tijdens deze week worden verschillende initiatieven genomen ter promotie van het openbaar vervoer. Meer info vindt u op volgende websites :

Op zondag 21 september 2008 wordt de binnenstad van een aantal steden autovrij. Zo wordt het gebied tussen de leien en kaaien in de Antwerpse binnenstad autovrij en in Brussel zal geen verkeer toegelaten worden in alle 19 Brusselse gemeenten. In 30 steden in Wallonië worden sommige straten autoluw.

In de tabel onderaan wordt, ter illustratie van de impact van de autoloze zondag op de concentraties van een aantal luchtvervuilende stoffen, een vergelijking gemaakt tussen de luchtkwaliteit op een "normale" zondag (gemiddelde concentraties gemeten op een zondag in 2008), een weekdag in 2008 en de luchtkwaliteit gemeten tijdens de autoloze zondag van 21 september 2008.
De metingen zijn in real-time beschikbaar. Per meetplaats worden de meetresultaten in tabelvorm weergegeven (klikken op graph ) of in een grafiekje per polluent (klikken op graph).

Gewest Code Gemeente Alle Polluenten NO NO2 CO O3 PM10 PM2.5
Brussel Dichte bebouwing met druk verkeer
41R002 Elsene table graph graph graph      
Open bebouwing met druk verkeer
41WOL1 Sint-Lambrechts-Woluwe table graph graph graph graph graph  
41B005 Brussel (Eastman-Belliard) table graph graph graph      
Residentiële omgeving
41R012 Ukkel table graph graph   graph graph graph
41B011 Sint-Agatha-Berchem table graph graph   graph graph  
Industriële omgeving
41N043 Haren table graph graph graph graph graph graph
41MEU1 Neder-Over-Heembeek table graph graph     graph graph
Centraal stedelijk gebied
41R001 Sint-Jans-Molenbeek table graph graph graph graph graph graph
41B004 Sint-Katelijne table   graph graph graph    
41B006 Brussel (EU parlement) table graph graph graph graph    
 
Vlaanderen 42R801 Borgerhout (Antwerpen) table graph graph graph graph graph graph
44R701 Gent table graph graph graph graph graph  
 
Informatie bij de grafieken :
  • rode lijn : actuele metingen vandaag
  • blauwe lijn : gemiddelde concentraties op een zondag in 2008
  • orange lijn : gemiddelde concentraties op een weekdag in 2008

In de zones waar geen verkeer wordt toegelaten zal de luchtkwaliteit verbeteren. Er dienen wel met een aantal zaken rekening gehouden te worden om de meetresultaten tijdens de autoluwe periode te interpreteren :
Zo zal een vermindering van de verkeersemissies in de autoluwe zones zich vooral manifesteren in een daling van de de stikstofmonoxide (NO) en de koolstofmonoxide (CO) concentraties. De concentraties van deze polluenten worden immers voornamelijk beïnvloed door lokale emissies. Fijn stof (vooral de kleinste fractie, nl. PM2.5) wordt ook rechtstreeks uitgestoten door het verkeer (dieselroet) dat tot de meest schadelijk fractie van het fijn stof behoort. Door de hoge fijn stof achtergrondconcentraties (veroorzaakt door emissies buiten de stad en het buitenland) is het aandeel van deze primaire deeltjes in de totale fijn stof concentraties echter klein. Lokale maatregelen kunnen dus wel een belangrijke impact hebben op de gezondheid (daling uitstoot van roetdeeltjes), maar dit weerspiegelt zich niet altijd in een belangrijke daling van de totale fijn stof concentraties.

De impact op concentraties van fijn stof en de andere polluenten is dus moeilijker in te schatten omdat de concentraties niet alleen worden bepaald door lokale vervuiling, maar ook door de meteorologische omstandigheden en het transport van luchtvervuiling uit de omliggende steden, regio's en landen.
De zonneschijn en de temperatuur bijvoorbeeld zullen de ozonconcentraties beïnvloeden, de verdunningsomstandigheden in de atmosfeer spelen een belangrijke rol in de concentraties van NO2 (stikstofdioxide) en fijn stof (PM2.5 en PM10). Het is dus belangrijk rekening te houden met deze factoren bij de interpretatie van de metingen van deze polluenten.

opmerking : de meetstations in Brussel bevinden zich allemaal in de autovrije zone. Het meetstation in Antwerpen is gelegen buiten die zone.

Om het effect van de autoloze zondag van in het jaar 2002 op de luchtkwaliteit te bekijken, klikt u hier

meer info over de luchtkwaliteit vindt u op de websites van IRCEL, VMM en het BIM