Sinds 1999 wordt jaarlijks op 22 september de Europese Car Free Day of de dag 'Zonder auto mobiel in de stad!' georganiseerd.
De autoloze zondag is het hoogtepunt van de week van de vervoering (van 16 tot 22 september).
Tijdens deze week worden verschillende initiatieven genomen ter promotie van het openbaar vervoer.
Meer info vindt u op volgende websites :
Op zondag 21 september 2008 wordt de binnenstad van een aantal steden autovrij. Zo wordt het gebied tussen de leien en kaaien in de Antwerpse binnenstad autovrij en in Brussel zal geen verkeer toegelaten worden in alle 19 Brusselse gemeenten. In 30 steden in Wallonië worden sommige straten autoluw.
In de tabel onderaan wordt, ter illustratie van de impact van de autoloze zondag op de
concentraties van een aantal luchtvervuilende stoffen, een vergelijking gemaakt tussen
de luchtkwaliteit op een "normale" zondag (gemiddelde concentraties gemeten op
een zondag in 2008), een weekdag in 2008 en de luchtkwaliteit gemeten tijdens de autoloze zondag van 21 september 2008.
De metingen zijn in real-time beschikbaar. Per meetplaats worden de meetresultaten
in tabelvorm weergegeven (klikken op )
of in een grafiekje per polluent (klikken op
).
In de zones waar geen verkeer wordt toegelaten zal de luchtkwaliteit verbeteren. Er dienen wel
met een aantal zaken rekening gehouden te worden om de meetresultaten tijdens de autoluwe periode
te interpreteren :
De impact op concentraties van fijn stof en de andere polluenten is dus moeilijker in te schatten omdat de concentraties niet alleen
worden bepaald door lokale vervuiling, maar ook door de meteorologische
omstandigheden en het transport van luchtvervuiling uit de omliggende steden, regio's en landen.
opmerking : de meetstations in Brussel bevinden zich
allemaal in de autovrije zone. Het meetstation in Antwerpen is gelegen buiten
die zone. meer info over de luchtkwaliteit vindt u op de websites van
IRCEL, VMM en het BIM
Zo zal een vermindering van de verkeersemissies in de autoluwe zones zich vooral manifesteren in
een daling van de de stikstofmonoxide (NO)
en de koolstofmonoxide (CO) concentraties. De
concentraties van deze polluenten worden immers voornamelijk beïnvloed door lokale emissies.
Fijn stof (vooral de kleinste fractie, nl. PM2.5) wordt ook rechtstreeks uitgestoten door het verkeer (dieselroet) dat tot de
meest schadelijk fractie van het fijn stof behoort.
Door de hoge fijn stof achtergrondconcentraties (veroorzaakt door emissies buiten de stad en het buitenland) is het aandeel van deze primaire deeltjes
in de totale fijn stof concentraties echter klein. Lokale maatregelen kunnen dus wel een belangrijke impact hebben
op de gezondheid (daling uitstoot van roetdeeltjes), maar dit weerspiegelt zich niet altijd in een belangrijke daling van de totale fijn stof concentraties.
De zonneschijn en de temperatuur bijvoorbeeld zullen de ozonconcentraties beïnvloeden, de
verdunningsomstandigheden in de atmosfeer spelen een belangrijke rol in de concentraties
van NO2 (stikstofdioxide) en fijn stof (PM2.5 en PM10). Het is dus belangrijk rekening te houden
met deze factoren bij de interpretatie van de metingen van deze polluenten.
Om het effect van de autoloze zondag van in het jaar 2002 op de luchtkwaliteit te
bekijken, klikt u hier